Церковные ВѢХИ

Extra Ecclesiam nulla salus. Outside the Church there is no salvation, because salvation is the Church. For salvation is the revelation of the way for everyone who believes in Christ's name. This revelation is to be found only in the Church. In the Church, as in the Body of Christ, in its theanthropic organism, the mystery of incarnation, the mystery of the "two natures," indissolubly united, is continually accomplished. -Fr. Georges Florovsky

ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ Ή ΘΑΝΑΤΟΣ!

ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ Ή ΘΑΝΑΤΟΣ!
§ 20. For our faith, brethren, is not of men nor by man, but by revelation of Jesus Christ, which the divine Apostles preached, the holy Ecumenical Councils confirmed, the greatest and wisest teachers of the world handed down in succession, and the shed blood of the holy martyrs ratified. Let us hold fast to the confession which we have received unadulterated from such men, turning away from every novelty as a suggestion of the devil. He that accepts a novelty reproaches with deficiency the preached Orthodox Faith. But that Faith has long ago been sealed in completeness, not to admit of diminution or increase, or any change whatever; and he who dares to do, or advise, or think of such a thing has already denied the faith of Christ, has already of his own accord been struck with an eternal anathema, for blaspheming the Holy Ghost as not having spoken fully in the Scriptures and through the Ecumenical Councils. This fearful anathema, brethren and sons beloved in Christ, we do not pronounce today, but our Savior first pronounced it (Matt. xii. 32): Whosoever speaketh against the Holy Ghost, it shall not be forgiven him, neither in this world, neither in the world to come. St. Paul pronounced the same anathema (Gal. i. 6): I marvel that ye are so soon removed from Him that called you into the grace of Christ, unto another Gospel: which is not another; but there be some that trouble you, and would pervert the Gospel of Christ. But though we, or an angel from heaven, preach any other gospel unto you, than that which we have preached unto you, let him be accursed. This same anathema the Seven Ecumenical Councils and the whole choir of God-serving fathers pronounced. All, therefore, innovating, either by heresy or schism, have voluntarily clothed themselves, according to the Psalm (cix. 18), ("with a curse as with a garment,") whether they be Popes, or Patriarchs, or Clergy, or Laity; nay, if any one, though an angel from heaven, preach any other Gospel unto you than that ye have received, let him be accursed. Thus our wise fathers, obedient to the soul-saving words of St. Paul, were established firm and steadfast in the faith handed down unbrokenly to them, and preserved it unchanged and uncontaminate in the midst of so many heresies, and have delivered it to us pure and undefiled, as it came pure from the mouth of the first servants of the Word. Let us, too, thus wise, transmit it, pure as we have received it, to coming generations, altering nothing, that they may be, as we are, full of confidence, and with nothing to be ashamed of when speaking of the faith of their forefathers. - Encyclical of the Holy Eastern Patriarchs of 1848

За ВѢру Царя И Отечество

За ВѢру Царя И Отечество
«Кто еси мимо грядый о нас невѣдущиiй, Елицы здѣ естесмо положены сущи, Понеже нам страсть и смерть повѣлѣ молчати, Сей камень возопiетъ о насъ ти вѣщати, И за правду и вѣрность къ Монарсѣ нашу Страданiя и смерти испiймо чашу, Злуданьем Мазепы, всевѣчно правы, Посѣченны зоставше топоромъ во главы; Почиваемъ въ семъ мѣстѣ Матери Владычнѣ, Подающiя всѣмъ своимъ рабомъ животь вѣчный. Року 1708, мѣсяца iюля 15 дня, посѣчены средь Обозу войсковаго, за Бѣлою Церковiю на Борщаговцѣ и Ковшевомъ, благородный Василiй Кочубей, судiя генеральный; Iоаннъ Искра, полковникъ полтавскiй. Привезены же тѣла ихъ iюля 17 въ Кiевъ и того жъ дня въ обители святой Печерской на семъ мѣстѣ погребены».

Wednesday, June 2, 2010

Монахи покидают монастырь Црна-Река в знак протеста против отстранения епископа Артемия от управления Рашско-Призренской епархией Сербской патриархии

Монахи покидают монастырь Црна-Река в знак протеста против отстранения от управления Рашско-Призренской епархией Сербской Православной Церкви епископа Артемия (Радосавлевича), сообщает 1 июня "Седмица.Ру" со ссылкой на сербский портал "Вести.Онлайн".

Настоятель, протосинкел Николай, и девять насельников решили покинуть монастырь в Косово и Метохии, несмотря на уговоры временного администратора Рашско-Призренской епархии митрополита Черногорско-Приморского Амфилохия, который призывал монахов проявить смирение и продолжить исполнение своих монашеских послушаний в этом средневековом сербском монастыре.

Тем самым братия демонстрирует свой отказ подчиняться решениям Синода и Архиерейского Собора Сербской Православной Церкви об отстранении от управлении Рашско-Призренской епархией епископа Артемия (Радосавлевича), почислении его на покой и назначении временного администратора епархии.

Согласно Уставу Сербской Православной Церкви, священнослужители и монашествующие не имеют права самовольно покидать места своего служения и переходить в другие епархии, поэтому црно-речские монахи просили временного администратора митрополита Амфилохия дать им канонический отпуст и разрешить перейти в другой монастырь в одной из сербских епархий.

Но митрополит Амфилохий отказался это сделать, мотивируя свой отказ тем, что у монахов нет уважительных причин для ухода из обители и перемены епархии. Во время трехчасового разговора митрополит пытался убедить монахов отказаться от своего решения и пригрозил, что в случае неповиновения они понесут каноническую ответственность перед церковным судом.

Несмотря на это, епархиальное управление с сожалением констатировало, что братия самовольно покидает монастырь с помощью "движимого имущества" монастыря, которое, по сути, является имуществом Рашско-Призренской епархии и Сербской Православной Церкви.

Сходная ситуация сложилась и в монастыре Святых Архангелов близ Призрена, настоятель которого, иеромонах Венедикт, и несколько насельников также отказываются принять решение об отстранении епископа Артемия и грозятся покинуть обитель. В марте этого года иеромонах Венедикт и братия монастыря уже подвергались каноническому прещению (запрету совершать Божественную литургию) за отказ последовать решению Синода.

Епархиальное управление предупредило всех монахов, несогласных с синодальными и соборными решениями, что "Церковь не может позволить псевдозилотское группирование, которое подрывает церковное единство" и противоречит многовековому соборному устроению Православной Церкви". "Подобные действия являются позорными попытками так называемой группы "верных чад епископа Артемия" оправдать свое непослушание Церкви перед общественностью и собственной совестью", - отмечается в заявлении епархиальных властей.

http://portal-credo.ru/site/?act=news&id=78048

No comments:

Post a Comment