Церковные ВѢХИ

Extra Ecclesiam nulla salus. Outside the Church there is no salvation, because salvation is the Church. For salvation is the revelation of the way for everyone who believes in Christ's name. This revelation is to be found only in the Church. In the Church, as in the Body of Christ, in its theanthropic organism, the mystery of incarnation, the mystery of the "two natures," indissolubly united, is continually accomplished. -Fr. Georges Florovsky

ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ Ή ΘΑΝΑΤΟΣ!

ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ Ή ΘΑΝΑΤΟΣ!
§ 20. For our faith, brethren, is not of men nor by man, but by revelation of Jesus Christ, which the divine Apostles preached, the holy Ecumenical Councils confirmed, the greatest and wisest teachers of the world handed down in succession, and the shed blood of the holy martyrs ratified. Let us hold fast to the confession which we have received unadulterated from such men, turning away from every novelty as a suggestion of the devil. He that accepts a novelty reproaches with deficiency the preached Orthodox Faith. But that Faith has long ago been sealed in completeness, not to admit of diminution or increase, or any change whatever; and he who dares to do, or advise, or think of such a thing has already denied the faith of Christ, has already of his own accord been struck with an eternal anathema, for blaspheming the Holy Ghost as not having spoken fully in the Scriptures and through the Ecumenical Councils. This fearful anathema, brethren and sons beloved in Christ, we do not pronounce today, but our Savior first pronounced it (Matt. xii. 32): Whosoever speaketh against the Holy Ghost, it shall not be forgiven him, neither in this world, neither in the world to come. St. Paul pronounced the same anathema (Gal. i. 6): I marvel that ye are so soon removed from Him that called you into the grace of Christ, unto another Gospel: which is not another; but there be some that trouble you, and would pervert the Gospel of Christ. But though we, or an angel from heaven, preach any other gospel unto you, than that which we have preached unto you, let him be accursed. This same anathema the Seven Ecumenical Councils and the whole choir of God-serving fathers pronounced. All, therefore, innovating, either by heresy or schism, have voluntarily clothed themselves, according to the Psalm (cix. 18), ("with a curse as with a garment,") whether they be Popes, or Patriarchs, or Clergy, or Laity; nay, if any one, though an angel from heaven, preach any other Gospel unto you than that ye have received, let him be accursed. Thus our wise fathers, obedient to the soul-saving words of St. Paul, were established firm and steadfast in the faith handed down unbrokenly to them, and preserved it unchanged and uncontaminate in the midst of so many heresies, and have delivered it to us pure and undefiled, as it came pure from the mouth of the first servants of the Word. Let us, too, thus wise, transmit it, pure as we have received it, to coming generations, altering nothing, that they may be, as we are, full of confidence, and with nothing to be ashamed of when speaking of the faith of their forefathers. - Encyclical of the Holy Eastern Patriarchs of 1848

За ВѢру Царя И Отечество

За ВѢру Царя И Отечество
«Кто еси мимо грядый о нас невѣдущиiй, Елицы здѣ естесмо положены сущи, Понеже нам страсть и смерть повѣлѣ молчати, Сей камень возопiетъ о насъ ти вѣщати, И за правду и вѣрность къ Монарсѣ нашу Страданiя и смерти испiймо чашу, Злуданьем Мазепы, всевѣчно правы, Посѣченны зоставше топоромъ во главы; Почиваемъ въ семъ мѣстѣ Матери Владычнѣ, Подающiя всѣмъ своимъ рабомъ животь вѣчный. Року 1708, мѣсяца iюля 15 дня, посѣчены средь Обозу войсковаго, за Бѣлою Церковiю на Борщаговцѣ и Ковшевомъ, благородный Василiй Кочубей, судiя генеральный; Iоаннъ Искра, полковникъ полтавскiй. Привезены же тѣла ихъ iюля 17 въ Кiевъ и того жъ дня въ обители святой Печерской на семъ мѣстѣ погребены».

Tuesday, March 9, 2010

В ЧЕРНИГОВЕ ПРАВОСЛАВНЫМ ЗАПРЕТЯТ ПРОТЕСТОВАТЬ

В ЧЕРНИГОВЕ ПРАВОСЛАВНЫМ ЗАПРЕТЯТ ПРОТЕСТОВАТЬ
09.03.2010 18:13

Молитвенное стояние черниговской православной общины у стен отнятого у нее храма Святой Екатерины рискует перерасти в прямое столкновение с представителями властей, которые 9 марта по решению Верховного суда Украины должны снести походный храм, выстроенный прихожанами в знак протеста.

"Я готов стоять на защиту походной церкви до конца", - заявил священник Александр Ледовой, духовник общины и настоятель храма, возглавляющий стояние.
По словам священника, стояльцы остались в одиночестве, но это не заставит их уйти.

"Мы стоим за Московский патриархат, за каноническое православие. Мы хотим, чтобы эта святыня не осквернилась, чтобы те предки, которые погибли за православие в крепости Азов, спокойно почивали в Царствии Небесном, чтобы не было стыдно за нас, их потомков", - говорил ранее отец Александр.

Епархиальные власти также не отказываются от идеи возврата Свято-Екатерининского храма. Однако их действия ограничены решением Верховного суда Украины от 16 февраля, который удовлетворил иск казацкой общины самозваного "Киевского патриархата" против Черниговского епархиального управления УПЦ и отца Александра. Данное решение обжалованию не подлежит.

Еще до его вынесения Московский патриархат в лице председателя синодального Отела по взаимоотношениям Церкви и общества отца Всеволода Чаплина просил правительство Юлии Тимошенко "с пониманием подойти к обеспечению безопасности и прав участников мирного молитвенного стояния и принять возможные меры для возвращения храма его историческому пользователю". Ответа на обращение получено не было.

Храм Святой Екатерины был построен в честь победы русской армии под Азовом в 1696 году и в настоящее время является памятником архитектуры в стиле украинского барокко.
Распоряжением от 5 апреля 2006 года глава Черниговской областной государственной администрации Николай Лаврик передал храм Святой Екатерины в пользование "Киевскому патриархату".
В знак протеста против этого решения верующие Украинской православной церкви организовали мирное молитвенное стояние у стен храма. Их усилиями были поставлены палатки и походная церковь Святой Екатерины, в которой регулярно совершаются богослужения.
Сторонники "Киевского патриархата" неоднократно пытались уничтожить походный храм с применением физической силы. В ходе одного из нападений были сожжены походный храм и святыни, находившиеся в нем. Прихожане установили новый походный храм, и в нем продолжали совершаться богослужения.

После этого представителями "Киевского патриархата" было инициировано судебное разбирательство относительно законности размещения палаток у храма. Деснянский районный суд Чернигова принял, а апелляционный суд Черниговской области оставил в силе решение убрать походный храм.

http://www.regions.ru/news/2275852/

No comments:

Post a Comment