Церковные ВѢХИ

Extra Ecclesiam nulla salus. Outside the Church there is no salvation, because salvation is the Church. For salvation is the revelation of the way for everyone who believes in Christ's name. This revelation is to be found only in the Church. In the Church, as in the Body of Christ, in its theanthropic organism, the mystery of incarnation, the mystery of the "two natures," indissolubly united, is continually accomplished. -Fr. Georges Florovsky

ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ Ή ΘΑΝΑΤΟΣ!

ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ Ή ΘΑΝΑΤΟΣ!
§ 20. For our faith, brethren, is not of men nor by man, but by revelation of Jesus Christ, which the divine Apostles preached, the holy Ecumenical Councils confirmed, the greatest and wisest teachers of the world handed down in succession, and the shed blood of the holy martyrs ratified. Let us hold fast to the confession which we have received unadulterated from such men, turning away from every novelty as a suggestion of the devil. He that accepts a novelty reproaches with deficiency the preached Orthodox Faith. But that Faith has long ago been sealed in completeness, not to admit of diminution or increase, or any change whatever; and he who dares to do, or advise, or think of such a thing has already denied the faith of Christ, has already of his own accord been struck with an eternal anathema, for blaspheming the Holy Ghost as not having spoken fully in the Scriptures and through the Ecumenical Councils. This fearful anathema, brethren and sons beloved in Christ, we do not pronounce today, but our Savior first pronounced it (Matt. xii. 32): Whosoever speaketh against the Holy Ghost, it shall not be forgiven him, neither in this world, neither in the world to come. St. Paul pronounced the same anathema (Gal. i. 6): I marvel that ye are so soon removed from Him that called you into the grace of Christ, unto another Gospel: which is not another; but there be some that trouble you, and would pervert the Gospel of Christ. But though we, or an angel from heaven, preach any other gospel unto you, than that which we have preached unto you, let him be accursed. This same anathema the Seven Ecumenical Councils and the whole choir of God-serving fathers pronounced. All, therefore, innovating, either by heresy or schism, have voluntarily clothed themselves, according to the Psalm (cix. 18), ("with a curse as with a garment,") whether they be Popes, or Patriarchs, or Clergy, or Laity; nay, if any one, though an angel from heaven, preach any other Gospel unto you than that ye have received, let him be accursed. Thus our wise fathers, obedient to the soul-saving words of St. Paul, were established firm and steadfast in the faith handed down unbrokenly to them, and preserved it unchanged and uncontaminate in the midst of so many heresies, and have delivered it to us pure and undefiled, as it came pure from the mouth of the first servants of the Word. Let us, too, thus wise, transmit it, pure as we have received it, to coming generations, altering nothing, that they may be, as we are, full of confidence, and with nothing to be ashamed of when speaking of the faith of their forefathers. - Encyclical of the Holy Eastern Patriarchs of 1848

За ВѢру Царя И Отечество

За ВѢру Царя И Отечество
«Кто еси мимо грядый о нас невѣдущиiй, Елицы здѣ естесмо положены сущи, Понеже нам страсть и смерть повѣлѣ молчати, Сей камень возопiетъ о насъ ти вѣщати, И за правду и вѣрность къ Монарсѣ нашу Страданiя и смерти испiймо чашу, Злуданьем Мазепы, всевѣчно правы, Посѣченны зоставше топоромъ во главы; Почиваемъ въ семъ мѣстѣ Матери Владычнѣ, Подающiя всѣмъ своимъ рабомъ животь вѣчный. Року 1708, мѣсяца iюля 15 дня, посѣчены средь Обозу войсковаго, за Бѣлою Церковiю на Борщаговцѣ и Ковшевомъ, благородный Василiй Кочубей, судiя генеральный; Iоаннъ Искра, полковникъ полтавскiй. Привезены же тѣла ихъ iюля 17 въ Кiевъ и того жъ дня въ обители святой Печерской на семъ мѣстѣ погребены».
Loading...

Monday, March 15, 2010

На вечер памяти священника Даниила Сысоева в Москве собралось около тысячи человек

На вечер памяти священника Даниила Сысоева в Москве собралось около тысячи человек
Москва. 15 марта 2010 г.


1-я градская больница. Москва
Около тысячи человек пришло на вечер памяти священника Даниила Сысоева в минувшее воскресенье в Москве, передает ИНТЕРФАКС-религия.

Актовый зал 1-й градской больницы, в котором проходило мероприятие, был не в состоянии вместить всех желающих. Люди стояли в проходах и фойе. Многие рассказывали, что не знали об отце Данииле при его жизни, но новость об убийстве священника вызвала у них интерес к его книгам и лекциям, и это помогло им прийти к вере и утвердиться в ней. Многие принесли цветы, которые в конце вечера вручили вдове священника Юлии Сысоевой.

"Всем нам это и урок, и пример, и завет, если мы хотим хоть чуточку приблизиться к тому ликующему Царству, чтобы и мы, в малой степени, насколько это возможно, подражали жизни отца Даниила. Тогда и у нас будет какая-то надежда и милость, что и наше избрание и посещение Божие тоже будет", - сказал по окончании вечера игумен Мелхиседек (Артюхин), настоятель храма Петра и Павла в Ясеневе, где начинал свое служение отец Даниил и где после смерти состоялось его отпевание.

Священник призвал общину храма Апостола Фомы, настоятелем которого был отец Даниил, доделать одно из важных начинаний погибшего пастыря - построить большой собор в честь пророка Божия Даниила.

В свою очередь Анна Сысоева, мать убитого священника, рассказала, что уже в школьные годы он "был широко живущим человеком и во многом находил смысл".

В президиум было передано несколько десятков записок с вопросами, на многие из которых участники встречи не успели ответить. Поэтому организаторы мероприятия планируют через некоторое время провести еще один вечер памяти отца Даниила.

Православный священник и миссионер отец Даниил Сысоев был расстрелян неизвестным поздно вечером 19 ноября 2009 года в храме Апостола Фомы на юге Москвы, настоятелем которого он являлся. Это убийство вызвало широкий общественный резонанс.




15 / 03 / 2010



http://www.pravoslavie.ru/news/34513.htm

No comments:

Post a Comment